Leden van Accelerando en Euterpe zijn in de prijzen gevallen in Utrecht!

Leden van Accelerando en zustervereniging Euterpe uit Sint-Maartensdijk zijn zaterdag 7 oktober in de prijzen gevallen in Utrecht. Daar organiseerde de landelijke muziekorganisatie KNMO het Nederlands Kampioenschap Blazers voor Solisten en Ensembles. Bugelisten Jirsca Vroegop (Accelerando én Euterpe), Imanda van Vossen (Accelerando), Yara Manneke en Manon Priem (Euterpe) waren geselecteerd voor deelname door eerder geboekte resultaten op het provinciaal concours afgelopen voorjaar. Ook Accelerando’s Nienke van Vossen deed mee, voor de derde keer op rij. Dit keer in een duet voor saxofoon met Amber van der Werff, lid van Euterpe.

Het NK Blazers, in de wandelgangen nog steeds het Topconcours genoemd, werd gehouden in het ZIMIHC Theater Zuilen. Daar oordeelden juryleden Dick Bolt en Geert Jacobs over 40 optredens van solisten en ensembles, verspreid over zes verschillende divisies. ,,Wij zijn er trots op dat vier van deze optredens door leden van onze verenigingen zijn verzorgd.’’ zeggen voorzitters Erik Manneke van Euterpe en Jacco Goedegebuure van Accelerando. ,,Het mogen deelnemen aan dit kampioenschap is al een bijzondere prestatie op zich! En we zijn ook erg blij met de onderlinge samenwerking tussen beide verenigingen. Die hebben we op verschillende gebieden, dit is er één van.’’

Eerste prijzen
In alle vroegte betrad Yara Manneke het podium. Ze kwam uit in de Jeugddivisie voor Solisten met het werk The Young Maestro van C.P. Barnes. Ze behaalde een 1e prijs met 82 punten. Manon Priem kwam uit in de Derde Divisie voor Solisten. Zij speelde Andante et Allegro van G. Baley en haalde met haar optreden een 1e prijs met 83 punten. Beide dames werden begeleid door pianiste Henny Besling uit Bergen op Zoom.

Kampioenschappen
Het duo Nienke van Vossen en Amber van der Werff kwam uit in de Jeugddivisie voor Ensembles met het werk 15 Two Part Inventions van J. S. Bach. Ze behaalden een 1e prijs met 83 punten. Ze werden daarmee Nederlands Kampioen in hun divisie. Ook wonnen ze een workshop bij het Nederlands Blazers Ensemble. Rond het avonduur was het de beurt aan Jirsca Vroegop en Imanda van Vossen. Zij kwamen uit in de Eerste Divisie voor Ensembles met het werk Concertino van F. Andrieu. Ze behaalden een 1e prijs met 86 punten. Ook zij werden daarmee Nederlands Kampioen in hun divisie. Tenslotte won dit duo ook de Publieksprijs. Ook bij dit optreden verzorgde Henny Besling de pianobegeleiding.