Young Talents Concert op 15 juni in Bergen op Zoom, met D-examen van Chantal Hage

Liefhebbers van aanstormend muzikaal talent komen aan hun trekken bij Accelerando. Wij organiseren op zaterdagavond 15 juni een Young Talents Concert. Verschillende jeugdige en iets minder jeugdige muzikanten laten deze avond hun kunsten horen. Een hoofdrol is weggelegd voor Chantal Hage. De altsaxofoniste doet tijdens dit concert D-examen. Daarmee sluit ze haar muziekopleiding aan de Zeeuwse Muziekschool af. Ook het jong-Nederlands Blazers Ensemble maakt haar opwachting. Accelerando’s Young Talents Concert vindt plaats in de Lourdeskerk te Bergen op Zoom.

Het D-examen is een bijzonder examen. Het is namelijk het hoogst haalbare niveau voor een amateurmuzikant. Een optioneel onderdeel van dit examen is het soleren onder begeleiding van een ensemble of orkest. Iets waar wij erg graag onze medewerking aan verlenen, want we zijn trots op de prestaties van deze jonge en gedreven muzikante!

Van hoorn naar sax
Zoals iedere jeugdige leerling is ook Chantal als jong meisje bij Accelerando op de blokfluit begonnen. Na twee jaar fluiten, stromen leerlingen door op een instrument. Ze koos toen al voor de altsaxofoon, maar kwam terecht op de hoorn. De sax is namelijk dusdanig populair dat Accelerando daar een wachtlijst voor kent. Chantal kwam op die lijst en koos ervoor ondertussen hoorn te leren spelen. Ze ontwikkelde zich tot een prima hoorniste, maar toen er een lesplaats voor de saxofoon vrijkwam, stapte ze over en begon opnieuw. Omdat de muzikale basis er al lag, doorliep ze de eerste jaren een verkort traject aan de Zeeuwse Muziekschool. Daarbij hielp het ook dat Chantal van zichzelf al een flinke dosis muzikaliteit heeft. Naast hoorn en saxofoon speelt ze ook piano. En recent heeft ze nog gezongen tijdens één van onze concerten! De laatste jaren ontpopte ze zich tot een fanatiek saxofoniste. Naast haar lessen en orkestrepetities doet ze jaarlijks mee aan de regionale solistenconcoursen en heeft ze enkele keren succesvol deelgenomen aan de nationale kampioenschappen voor solisten.

Jong-Nederlands Blazers Ensemble
Het jong Nederlands Blazers Ensemble, kortweg jongNBE, is een ensemble van ongeveer tien gevorderde amateurs of beginnende conservatoriumstudenten. Zij worden gecoacht door professionele muzikanten en treden een paar keer per seizoen op. De ambitie is om op hoog niveau en op een spannende manier samen muziek te maken. Het jongNBE komt voort uit het groot NBE, waar Accelerando-dirigent Dick Verhoef jarenlang gespeeld heeft. Dick is als coach aan deze jeugdgroep verbonden. We zijn erg verheugd hen te mogen verwelkomen tijdens één van onze concerten!

Accelerando
Tijdens het Young Talents Concert laten alle onderdelen van onze muziekvereniging van zich horen. Zo treedt de samenspeelgroep op, onder leiding van dirigent Pieter-Jan van den Berg. Aan dit optreden doen ook de eerstejaars leerlingen van de vereniging mee. Zo ook enkele blokfluiters, die tegenwoordig onder andere door Chantal worden opgeleid. Ook de slagwerkgroep laat van zich horen, onder leiding van instructeur Johan van Vossen. En het fanfareorkest speelt onder leiding van dirigent Dick Verhoef. Het orkest begeleidt Chantal tijdens één van haar examenwerken. En bij de slagwerkgroep popt de naam Hage trouwens ook op. Broer Martijn doet dit jaar ook D-examen aan de Zeeuwse Muziekschool. Hoewel de keuze van Martijn valt op een besloten examen, zijn enkele solistische passages in het optreden van de groep voor zijn rekening.

Lourdeskerk te Bergen op Zoom
Bij een bijzonder concert, hoort een bijzondere locatie! Via via kregen we contact met bestuurders van de Onze-Lieve-Vrouw-van-Lourdeskerk te Bergen op Zoom. Zij toonden zich zeer gastvrij en heten ons van harte welkom op 15 juni. De inmiddels ruim 90 jaar oude Lourdeskerk, bekend door de markante toren, staat aan de Prins Bernhardlaan in Bergen op Zoom, tussen het stadscentrum en de wijk Fort-Zeekant.

Accelerando’s Young Talents Concert vindt plaats op zaterdagavond 15 juni, in de Lourdeskerk, Prins Bernhardlaan 66, te Bergen op Zoom. De kerk is open vanaf 19.00 uur, het concert begint om 19.30 uur. Eenieder is van harte welkom. Toegang is gratis. Een teer zitvlak? Neem iets zachts mee om op te zitten.